Historiaa

Historiaa | Turun Soitannollinen Seura – Musikaliska Sällskapet i Åbo

HISTORIAA LYHYESTI

Turun Soitannollinen Seura perustettiin vuonna 1790 ja se on Suomen vanhin toimiva yhdistys. Soitannolllista Seuraa pidetään Suomen orkesterielämän perustajana, ja ensimmäisestä toimintavuodestaan saakka Seuralla on ollut orkesteri, vaikkakin ajoittain sen toiminta on ollut keskeytyneenä.

Vuonna 1927 Turun musiikkielämää organisoitiin uudelleen ja Seuran orkesterin ammattimaiseksi jatkajaksi perustettiin kunnallinen Turun kaupunginorkesteri. Useat Seuran orkesterin jäsenet siirytivät kaupunginorkesteriin, joka tunnetaan nykyään nimellä Turun filharmoninen orkesteri. Seuran oma orkesteri on sen jälkeen järjestänyt orkesterikonsertteja oman toiminnan yhteydessä.

TURUN MUSIIKKIJUHLAT JA SELLOKILPAILU

Seura on käynnistänyt Turun Musiikkijuhlat vuonna 1960 ja järjesti niitä vuoteen 1972 saakka. Tämän jälkeen Turun kaupunki otti vastuun musiikkijuhlien ja niiden yhteyteen v. 1970 perustetun, Euroopan toiseksi vanhimman rockfestivaalin, Ruisrockin järjestämisestä. Turun musiikkijuhlasäätiö perustettiin vuonna 1989, mistä lähtien säätiö on vastannut musiikkijuhlien järjestämisestä.

Seura on järjestänyt Turun valtakunnalliset Sellokilpailut vuodesta 1972 lähtien.

TOIMINTA

Turun Soitannollisen Seuran jäsentoimintaan kuuluu vuosikokouksen yhteydessä järjestettävä vuosijuhla konsertteineen tammikuussa mahdollisimman lähellä kuningas Kustaa III:n syntymäpäivää 24.1. jona päivänä Seura perustettiin v. 1790. Joka kevät ja syksy järjestetään ohjelmailtoja Sibelius-museossa, jossa esiintyy paikallisia ammattimuusikoita, opiskelijoita sekä Seuran omia jäseniä. Seura järjestää myös vuosittain konsertti- ja oopperamatkoja kotimaahan ja ulkomaille.

ARKISTO

Turun Soitannollisella Seuralla on historiallinen arkisto, joka sisältää käsikirjoituksia ja useita arvokaita nuottipainatuksia 1700-luvulta. Vanhimmat, ennen vuotta 1800 painetut teokset ovat kansainvälisessä RISM-rekisterissä (Répertoire International des Sources Musicales).